петък, 16 август 2019 г.

Интересни и смайващи факти за плодовете


Вижте тези интересни и смайващи факти за плодовете и си променете мнението за тях. Те крият тайни, които някои са неизвестни за нас, затова прочетете тази класация и се изненадайте. 

Ябълката:

  1. Една ябълка прибавя по 5 минути към човешкия живот.
  2. Едно възрастно ябълково дърво дава до 400 ябълки годишно.
  3. Да изядеш една ябълка е по ефикасен метод за събуждане от изпиването на една чаша кафе, защото естествените захари в плода са по-силни от кофеина в кафето.
  4. По света се отглеждат до 7000 различни сорта ябълки. Срещат се в всякакви форми, размери и цветове дори и жълти, оранжеви, червени, бордо, зелени, розови и кафяви.
  5. Пасираната ябълка е добър, естествен тоник за мазна или напукана кожа. Помага и при възпаления и сърбежи по кожата, а също и за финни бръчки
  6. Ню Йорк е известен като голямата ябълка.
  7. Ябълката е съставена от 25% въздух и затова не потъва във вода, а плува.

Бананът:

  1. Бананите помагат при киселини в стомаха. Ако изядете един банан при такова състояние той ще Ви облекчи, защото плодът има естествен, антикиселинен ефект.
  2. Бананите ще узреят по- бързо, ако ги сложите в хартиена торбичка за половин ден, заедно с плод като домат или ябълка.

Лимонът:

  1. В лимона се съдържа повече захар от ягодите.
  2. На британските моряци им давали лимони, за да се предпазят от скорбут.
  3. Едно възрастно лимоново дърво може да даде от 1000 до 2000 плодове за година.

Доматът:

  1. Доматът е плод според ботаниката, но в кулинарията е зеленчук. Неясността за него е възникнала през 1890-та година вследствие на решение от Върховния съд за САЩ, които го обявява за зеленчук, поради данъчни мотиви.
  2. В миналото хората са мислели доматите за отровни, заради яркия си червен цвят.

Крушата:

  1. Из целия свят се отглеждат над 3000 вида круши.
  2. Плодът на крушата зрее отвътре навън.
  3. Някои крушови дървета живеят 100 години.

Ананасът:

  1. Колкото люспи има по кората ананасът, толкова по-сладък и сочен е на вкус.
  2. Ананасът се смята за международен символ на гостоприемството.
  3. За да узрее по-бързо плод ананас, може да го обърнете с листата надолу.

Малината:

  1. Листата на малината регулират менструалните цикли, когато са приготвени на чай - сушени или пресни.
  2. Има над 200 сорта малини. Срещат се червени, лилави, златисти и черни (те са различни от къпините).
  3. Малината се състои от много малки плодчета, всяко със собствена семка и ципа.

Горските плодове:

  1. През етапа си на узряване къпините са първо зелени, после червени, а накрая черни.
  2. Всеки плод от ягода, съдържа около 200 семенца.
  3. Ягодата е единственият плод, на който плодовете са му отвън.
  4. Сокът от касис може да се използва за облекчение на възпалено гърло при настинка.

Динята:

  1. Динята е съставена от 92% вода.
  2. Най-любимият плод на кучетата е динята.

Сливите:

  1. Сливите продължават да зреят дори след като са откъснати и набрани.
  2. Има 2000 вида сливи. Някои отвътре са бели, жълти, оранжеви, зелени, червени.

Фъстъкът:

  1. Фъстъците са една от съставките на динамита.
  2. Фъстъкът всъщност не е ядка, а бобово растение.

Грейпфуртът:

  1. Според изследванията, изяждането на един грейпфрут сутрин, може да ви отърве от 1.5 килограма.
  2. Гейпфрутът е добър срещу диабет.

Други:

  • При консумиране на свежи смокини, в период на бременност, те помагат за по-бързото и лесно раждане. Също и за намаляване на слабостта след раждането.
  • Плодът киви съдържа два пъти повече витамин С от един плод портокал.
  • Прасковата е първият плод изяден на Луната.
  • Черешите са от растителното семейство на розите - семейство Розови.
  • Авокадото съдържа най-много мазнини и протеини от другите плодове. Повечето от мазнините са от по-здравословния ненаситен вид.
  • Бадемите са от същото семейство като на прасковите и кайсиите.
  • Тиквата е започната да се култивира през 17 век, заедно с появата на приказката за Пепеляшка.











неделя, 11 август 2019 г.

Витамин Н - Биотин - витамин на красотата

  • Витамин Н (биотин, коензим R) или още наричан витамин В7    е открит през 30-те години през миналия век. Името биотин идва от гръцки език- думата bios, която означава живот. Коензим R е водорастворим. В човешкото тяло витамин Н се съдържа в черния дроб, мозъка, червата и мускулите.
  • Ползи:   помага за косата и ноктите, намалява болките след спорт и тежък труд, действието на ензимите и усвояването на мазнините, намалява стеса и нервите. Тъй като участва в производството на колаген, той забавя стареенето. За кожата ползите са, че насърчава производството на мастни киселини, които са нужни за поддържане на млада кожа- премахва бръчките, хидратира кожата и я прави еластична, заздравява косата (предпазва я от косопад, хидратира я и я подхранва и заздравява) и ноктите (доказано е, че при редовният прием на биотин, ноктите се заздравяват с по близо 25%, а това намалява цепенето на ноктите). Често биотин се съдържа в различни шампоани, заради действията му.
  • Източници:   предимно растистителни видове:  соя, домати, зеле, гъби, диня, малини, банани, краставици, ягоди, маруля, моркови, карфиол, овесени ядки, бадеми, фъстъци и орехи; но се съдържа и в маята, черния дроб, жълтъка, млякото.
  • Последици при недостиг:   мускулни болки, безапетитие, кожни изменения, изтощение, кожата се изсушава, косопад. Използва се при кожни проблеми обриви, акнета, при изтощена коса.

Витамин В12 - Кобаламин - важният витамин

  • Витамин В12 (кобаламин) е водоразтворим. Витаминът е единственият, който съдържа кобалт, а от там и идва името му.
  • Ползи:   участва в обмяната на нуклеиновите киселини, помага за образуването на еротрицити, нервната система и на деленето и растежа на клетките
  • Източници: Кобаламинът е и единственият витамин, който не може да се набави от растенията (не им е нужен витамин В12, затова не го произвеждат и съхраняват) или от слънцето. Той се произвежда в храносмилателната система на животните. Трябва да се консумира на добавки или от дадените храни: черен дроб, бъбреци, свинско месо- пуешко, говеждо, птиче месо, риба, миди, мляко- прясно и кисело, сирене, кефир, жълтък.
  • Последици при недостиг:   На ден трябва да се взима малко количество от този витамин, но пак лесно се получи дефицит, защото кобаламинът изминава дълъг път от устата до кръвта и може лесно да намалее по пътя. Предизвиква: слабост, перниционна анемия (която са открили, че с големи количества черен дроб се подобрява състоянието й), храносмилателни нарушения, по-голям риск от сърдечни заболявания, нервност.

Витамин В9 - Фолиева киселина - ключова при бременност




  • Витамин В9 (фолиева киселина, фолацин) или витамин М, е открит между 1931 и 1943, като първоначално е изолиран чрез екстракция от спанак, но по-късно и чрез химичен път. Името идва от английски език (Foliage, което означава шума), названието е измислено, заради откритието на витамина в зеленолистните зеленчуци. Фолацинът е водоразтворим. В човешкото тяло той участва в синтезата на ДНК, развитието на клетките и метаболизма на аминокиселините. Според Световната здравна организация, витамин В9 е записан в списъка с най-важни лекарства в здравната ситема.
  • Ползи:   помага за усвояването на белтъците и захарите, растежа и деленето на клетките, усвояването на другите витамини В, регулира кръвообразуването и е важен за правилната дейност на мозъка.
  • Източници:   бирена мая, черен дроб, карфиол, зеленолистни зеленчуци- спанак, аспержи, броколи, магданоз, грах, маруля, портокали, зелен боб, леща вишни, фъстъци, зърнени храни- овесени трици. Фолацинът не се произвежда от ораганизма ни, затова трябва да се приема от храната или под формата на таблетки. 50% от витамина в храната се усвоява. За да се запазят максимално количеството витамин в зелените зеленчуци, те трябва се преработват с минимално количество вода и без да се пресготвят, а може и да се хапват сурови, за най-голям прием на витамина. Алкохолът и тютюнопушенето намаляват усвояването на витамина.
  • Последици при недостиг:   стомашно-чревни оплаквания, сърдечни заболявания, забавяне на растежа , анемия. Витаминът се използва при бременност, когато трябва да се приема и допълнително, за правилното развитие на плода. При правила консумация, фолиевата киселина намалява с до 70% вероятността за увреждане на бебето. Полезен е за жени склонни към анемия. Използва се при диария, ентерити, забавя загубата на слуха при голяма възраст. Диета, богата на фолиева киселина предпазва организма от рак на панкреаса, маточната шийка, на дебелото черво.

Витамин В6 - Пиридоксин - при умствени смущения


  • Витамин В6 (пиридоксин, адермин) е водоразтворим. 
  • Ползи:   Той има важно значение за производството на серотони (хормона на щастието), премахва депресия, умора, помага за работата на нервната и имунната система, усвояването на мазнините и белтъците, образуването на червените кръвни клетки в кръвта, поддържа добро състояние на кожата. 
  • Източници:   бирена мая, морска риба, свинско месо, черен дроб, мляко, черен хляб, яйца, краставици, броколи, диня, бобови храни. Витаминът В6 се отделя от тялото 8 часа след прием, затова трябва да се приема редовно.
  • Последствия при недостиг:   кожни болести, анемия, смущения в нервната система, умора, загуба на апетит, безсъние, увреждане на лигавиците. Концентрацията на витамина е повече в мозъка, отколкото другаде, затова и при недостиг се получават умствени смущения. При хипервитаминоза на пиридоксина води голяма чуствителност към слънцето, изтръпване на крайниците и отново увреждане на крайниците.

Витамин В5 - Пантенол

  • Витамин В5 (пантенол, пантотенова киселина) е водоразтворим
  • Ползи:   съставка на клетъчните ензими; помага: образуването на антитела, изграждането на клетките и заздравяването на раните, разграждането на въглехидратите и мазнините и освобождаването им като енергия, засилва и имунната система, затова се и нарича анти стрес витамин, защото и помага донякъде на имунитета да издържа при стресови ситуации.
  • Източници:   бирена мая, птиче месо, сирене, черен хляб, черен дроб, гъби, карфиол, броколи, ряпа, слънчоглед, ягоди, домати, царевица, боб и леща, нахут, овесени ядки, авокадо, грах, бъбреци, яйца. За биохимичните пътища в организма на витамин В5, са му нужни, биотинът, кобаламинът и фолацинът. В5 не е поносим и изчезва част от съдържанието му от храната, при преработка- готвене, замразяване.
  • Последици при недостиг:   умора, главоболие, смущения в съня, заболявания на кръвта и кожата, изтръпване на крайниците, ,,синдром на изгарящите крака" (той е рядък синдром, но предизвиква болка, парене и изтръпване на краката, витамини В3 и В1 пречат на този симптомите на този синдрон, а В5 премахва въобще усещането за парене в краката), дванайсетопръстник. При прием на повече от витамина няма големи ефекти, защото тялото изхвърля ненужното. Витамин С е нужен за предотвратяването на дефицит на пантенол.

Витамин В3 - Ниацин - полезен за храносмилателната система


  • Витамин В3 (ниацин, никотинова киселина, никотинамид) или витамин РР е водоразтворим
  • Ползи:   помага за оросяването на мозъка, образуването на половите и други хормони, очаства в клетъчните окислително-редукционни процеси, поддържа доброто състояние на храносмилателната система и пълноценното усвояване на хранителните вещества
  • Източници:   бирена мая; месо-птиче, черен дроб; зърнени храни- хляб; бобови храни-леща, грах; мляко; броколи, картофи, смокини, брюкселско зеле, сливи
  • Последици при недостиг:   пелагра (липса на никотинамид), диария, кожни възпаления, смущения в паметта