неделя, 6 октомври 2019 г.

Интересни и смайващи факти за зеленчуците

Вижте тези интересни и смайващи факти зазеленчуците и сипроменето мнението за тях., те крият тайни, някои неизвестни за нас, затова прочетете тази класация и се изненадайте.

Домат

  1. Доматът е плод според ботаниката, но в кулинарията е зеленчук. Неясността за него е възникнала през 1890-та година вследствие на решение от Върховния съд за САЩ, които го обявява за зеленчук, поради данъчни мотиви.
  2. В миналото хората са мислели доматите за отровни, заради яркия си червен цвят.
  3. Отглеждат се на света окло 5 000 различни вида (сорта) домати.
  4. В САЩ вторият най-консумиран зеленчук са доматите
  5. Доматите съдържат ликопен (каротеноид), а когато консумираш храни богати на каротеноиди, се предпазваш от развитие на рак.
  6. Доматът е от едно и също семейство с чушките, картофите, патладжаните и петунията- Картофови (Solanaceae).
  7. Французите наричат домата ,,ябълката на любовта".
  8. Доматите са много добър източник на витамини А и В.
  9. Флорида са на първо място по производство на свежи и пресни домати.
  10. Учени от университета Корнел са идентифицирани две вещества в състава на доматите, които могат да се борят с рака: P-courmaric и хлорогенни киселини.
  11. Доматът е многофункционален зеленчук за готвене- пече се, вари се , задушава се, пържи се, маринова се, пълни се, приготвят се от него различни и много сосове.

Картоф

  1. Първите картофи са се появили през 1586 година, 16 век, в Европа като после се пренасят и в Северна Америка, през 1719 година, 18 век.
  2. В САЩ първият най-консумиран зеленчук са картофите.
  3. Предимно повече от полезните вещества в картофа се намират точно под кожата му.
  4. Белите всеизвестни картофи са били култивирани за първи път от местни индианци в Андите, Южна Америка.
  5. Ако хапнете печени картофи с кората им ще си набавите 4 грама фибри.
  6. Сладките картофи произлизат от Америка.
  7. Зелените картофи са изключително опасни, защото съдържат веществото солин, което е отровно за нас. Яденето на зелени картофи може да породи заболявания или дори смърт. Не бива да се ядат сурови картофи.
  8. Картофите са първата храна излетяла в космоса, през 1996 година няколко картофени растения излетели в космоса.

Лук, чесън, репички

  1. Името на град Чикаго, в САЩ, произлиза от испанската дума ,,Chicagaoua", която означава див чесън
  2. Преди да режете лук, сложете в усата си дъвка или парче хляб, за да не ви сълзят очите.
    Див чесън
    А още по ефективен начин за предотвратяване на лютене на очите е да напръскате лука с лимонов сок, но тогава вкусът се променя. 
  3. Чесънът, лукът и репичките са били използвани, като средства за заплата на работниците, които конструират пирамидите на Древен Египет.
  4. Лукът е кръстен на латинска дума, която означава голяма перла.

Зеле, броколи

  1. В миналото броколите билсмятани от хората за екзотични градински растения.
  2. Избягвайте употребата на алуминиеви прибори, когато преработвате (готвите) зеле, защото се получава химична реакция, която променя: обезцветява и променя вкуса на зеленчука.
  3. В Калифорния се произвеждат почти всички броколи, продаващи се в Съединените
    Брюкселско зеле
    Американски Щати (САЩ).
  4. Според изчисления и запитвания, брюкселското зеле е най-мразеният зеленчук на света.

Тиква, краставица, диня

  1. При грешка написана с химикал, вместо коректор мож да се използва обелка от краставица, за да истрие мастилото от хартията.
  2. Тиквата е започната да се култивира през 17 век, заедно с появата на приказката за Пепеляшка.
  3. Динята се води зеленчук, от семейството на тиквата и краставиците- Cucurbitaceae Тиквови.

Други

    1. Царевицата представлява растение, което е представител на семейство Житни.
    2. Гъбите имат своя собствена имунна система.
    3. Ако прекалявате с морковите, при прекомерната консумация, може кожата ви да се оцвети в оранжево.
    4. В Италия патладжаните имат наименованието ,,Луди ябълки", заради народни поверия, гласящи, че при голямата консумация на този зеленчук, може да доведе до лудост.
    5. Бамята не е зеленчук, а плод. Клалифицирана е като плод, заради семената й.
    6. Други зеленчуци, богати на каротиноиди, са спанак, сладки картофи, моркови  и зеле.
    7. Препоръчва се да се консумират на ден по пет порции общо плодове и зеленчуци.
    8. Зеленчуците, които са с тъмнозелен цвят, съдържат повече витамин С, от тези, които имат светлозелен цвят. 
      Бамя
    9. Хората, консумиращи повече маслини, са по-малко податливи  на хронични заболявания – сърдечни и ракови
    10. Когато премахнеш костилката на маслина, тя губи качествата си, такаче по-обре е да се консумират такива маслини, които имат костилки, а не често срещаните по магазините без костилки
    11. Боядисването на косата с цвекло е чудесен начин да добавите временен червеникав оттенък на кичурите си, без да се занимавате с никакви гадни химикали.

    Желязо- минерал


    Желязото (Fe) е минерал важен за организма ни. По-голмата му част в тялото ни, се намира под формта на хемоглобин(веществото, заради което кръвта ни е червена) в червените кръвни телца. Друга част в тялото на желязо, е миоглобинът, който се намира в мускулните клетки. Протеините в нашето тяло използват желязото за пренасянето на кислород и изграждане на клетките. За прием на жените им трябва повече минерал желязо, защото всеки месец губят големи количества при менструален цикъл.


    Източници:

    Намират се две форми желязо;
    животинска форма; червено месо, има повече и черния дроб (пилешки, свински), яйчен жълтък,
    растителна форма; меласа, жълти плодове, сушени плодове, стафиди, фурми, зелени зеленчуци, картофи, житни култури, спнак, лапад, коприва и подобни, най-много от растителните има в бобовите растения (леща, боб, грах, нахут). Набавя се и от готвене в метални съдове, особено на кисели продукти. При комбинация на консумиране на вистамин С и желязо е добре, зашото тогава усвояването на минерала се увеличава.

    Дефицит:

    Дефицит на желязо с еполучава при гладуване (недостиг на калории) и консумиране на грешни храни, като такива с много мазнини, рафинирана захар. При консумация на следните храни; кафе, черен чай се затруднява консумирането на желязо.

    петък, 16 август 2019 г.

    Интересни и смайващи факти за плодовете


    Вижте тези интересни и смайващи факти за плодовете и си променете мнението за тях. Те крият тайни, които някои са неизвестни за нас, затова прочетете тази класация и се изненадайте. 

    Ябълката:

    1. Една ябълка прибавя по 5 минути към човешкия живот.
    2. Едно възрастно ябълково дърво дава до 400 ябълки годишно.
    3. Да изядеш една ябълка е по ефикасен метод за събуждане от изпиването на една чаша кафе, защото естествените захари в плода са по-силни от кофеина в кафето.
    4. По света се отглеждат до 7000 различни сорта ябълки. Срещат се в всякакви форми, размери и цветове дори и жълти, оранжеви, червени, бордо, зелени, розови и кафяви.
    5. Пасираната ябълка е добър, естествен тоник за мазна или напукана кожа. Помага и при възпаления и сърбежи по кожата, а също и за финни бръчки
    6. Ню Йорк е известен като голямата ябълка.
    7. Ябълката е съставена от 25% въздух и затова не потъва във вода, а плува.

    Бананът:

    1. Бананите помагат при киселини в стомаха. Ако изядете един банан при такова състояние той ще Ви облекчи, защото плодът има естествен, антикиселинен ефект.
    2. Бананите ще узреят по- бързо, ако ги сложите в хартиена торбичка за половин ден, заедно с плод като домат или ябълка.

    Лимонът:

    1. В лимона се съдържа повече захар от ягодите.
    2. На британските моряци им давали лимони, за да се предпазят от скорбут.
    3. Едно възрастно лимоново дърво може да даде от 1000 до 2000 плодове за година.

    Доматът:

    1. Доматът е плод според ботаниката, но в кулинарията е зеленчук. Неясността за него е възникнала през 1890-та година вследствие на решение от Върховния съд за САЩ, които го обявява за зеленчук, поради данъчни мотиви.
    2. В миналото хората са мислели доматите за отровни, заради яркия си червен цвят.

    Крушата:

    1. Из целия свят се отглеждат над 3000 вида круши.
    2. Плодът на крушата зрее отвътре навън.
    3. Някои крушови дървета живеят 100 години.

    Ананасът:

    1. Колкото люспи има по кората ананасът, толкова по-сладък и сочен е на вкус.
    2. Ананасът се смята за международен символ на гостоприемството.
    3. За да узрее по-бързо плод ананас, може да го обърнете с листата надолу.

    Малината:

    1. Листата на малината регулират менструалните цикли, когато са приготвени на чай - сушени или пресни.
    2. Има над 200 сорта малини. Срещат се червени, лилави, златисти и черни (те са различни от къпините).
    3. Малината се състои от много малки плодчета, всяко със собствена семка и ципа.

    Горските плодове:

    1. През етапа си на узряване къпините са първо зелени, после червени, а накрая черни.
    2. Всеки плод от ягода, съдържа около 200 семенца.
    3. Ягодата е единственият плод, на който плодовете са му отвън.
    4. Сокът от касис може да се използва за облекчение на възпалено гърло при настинка.

    Динята:

    1. Динята е съставена от 92% вода.
    2. Най-любимият плод на кучетата е динята.

    Сливите:

    1. Сливите продължават да зреят дори след като са откъснати и набрани.
    2. Има 2000 вида сливи. Някои отвътре са бели, жълти, оранжеви, зелени, червени.

    Фъстъкът:

    1. Фъстъците са една от съставките на динамита.
    2. Фъстъкът всъщност не е ядка, а бобово растение.

    Грейпфуртът:

    1. Според изследванията, изяждането на един грейпфрут сутрин, може да ви отърве от 1.5 килограма.
    2. Гейпфрутът е добър срещу диабет.

    Други:

    • При консумиране на свежи смокини, в период на бременност, те помагат за по-бързото и лесно раждане. Също и за намаляване на слабостта след раждането.
    • Плодът киви съдържа два пъти повече витамин С от един плод портокал.
    • Прасковата е първият плод изяден на Луната.
    • Черешите са от растителното семейство на розите - семейство Розови.
    • Авокадото съдържа най-много мазнини и протеини от другите плодове. Повечето от мазнините са от по-здравословния ненаситен вид.
    • Бадемите са от същото семейство като на прасковите и кайсиите.
    • Тиквата е започната да се култивира през 17 век, заедно с появата на приказката за Пепеляшка.

    неделя, 11 август 2019 г.

    Витамин Н - Биотин - витамин на красотата

    • Витамин Н (биотин, коензим R) или още наричан витамин В7    е открит през 30-те години през миналия век. Името биотин идва от гръцки език- думата bios, която означава живот. Коензим R е водорастворим. В човешкото тяло витамин Н се съдържа в черния дроб, мозъка, червата и мускулите.
    • Ползи:   помага за косата и ноктите, намалява болките след спорт и тежък труд, действието на ензимите и усвояването на мазнините, намалява стеса и нервите. Тъй като участва в производството на колаген, той забавя стареенето. За кожата ползите са, че насърчава производството на мастни киселини, които са нужни за поддържане на млада кожа- премахва бръчките, хидратира кожата и я прави еластична, заздравява косата (предпазва я от косопад, хидратира я и я подхранва и заздравява) и ноктите (доказано е, че при редовният прием на биотин, ноктите се заздравяват с по близо 25%, а това намалява цепенето на ноктите). Често биотин се съдържа в различни шампоани, заради действията му.
    • Източници:   предимно растистителни видове:  соя, домати, зеле, гъби, диня, малини, банани, краставици, ягоди, маруля, моркови, карфиол, овесени ядки, бадеми, фъстъци и орехи; но се съдържа и в маята, черния дроб, жълтъка, млякото.
    • Последици при недостиг:   мускулни болки, безапетитие, кожни изменения, изтощение, кожата се изсушава, косопад. Използва се при кожни проблеми обриви, акнета, при изтощена коса.

    Витамин В12 - Кобаламин - важният витамин

    • Витамин В12 (кобаламин) е водоразтворим. Витаминът е единственият, който съдържа кобалт, а от там и идва името му.
    • Ползи:   участва в обмяната на нуклеиновите киселини, помага за образуването на еротрицити, нервната система и на деленето и растежа на клетките
    • Източници: Кобаламинът е и единственият витамин, който не може да се набави от растенията (не им е нужен витамин В12, затова не го произвеждат и съхраняват) или от слънцето. Той се произвежда в храносмилателната система на животните. Трябва да се консумира на добавки или от дадените храни: черен дроб, бъбреци, свинско месо- пуешко, говеждо, птиче месо, риба, миди, мляко- прясно и кисело, сирене, кефир, жълтък.
    • Последици при недостиг:   На ден трябва да се взима малко количество от този витамин, но пак лесно се получи дефицит, защото кобаламинът изминава дълъг път от устата до кръвта и може лесно да намалее по пътя. Предизвиква: слабост, перниционна анемия (която са открили, че с големи количества черен дроб се подобрява състоянието й), храносмилателни нарушения, по-голям риск от сърдечни заболявания, нервност.

    Витамин В9 - Фолиева киселина - ключова при бременност




    • Витамин В9 (фолиева киселина, фолацин) или витамин М, е открит между 1931 и 1943, като първоначално е изолиран чрез екстракция от спанак, но по-късно и чрез химичен път. Името идва от английски език (Foliage, което означава шума), названието е измислено, заради откритието на витамина в зеленолистните зеленчуци. Фолацинът е водоразтворим. В човешкото тяло той участва в синтезата на ДНК, развитието на клетките и метаболизма на аминокиселините. Според Световната здравна организация, витамин В9 е записан в списъка с най-важни лекарства в здравната ситема.
    • Ползи:   помага за усвояването на белтъците и захарите, растежа и деленето на клетките, усвояването на другите витамини В, регулира кръвообразуването и е важен за правилната дейност на мозъка.
    • Източници:   бирена мая, черен дроб, карфиол, зеленолистни зеленчуци- спанак, аспержи, броколи, магданоз, грах, маруля, портокали, зелен боб, леща вишни, фъстъци, зърнени храни- овесени трици. Фолацинът не се произвежда от ораганизма ни, затова трябва да се приема от храната или под формата на таблетки. 50% от витамина в храната се усвоява. За да се запазят максимално количеството витамин в зелените зеленчуци, те трябва се преработват с минимално количество вода и без да се пресготвят, а може и да се хапват сурови, за най-голям прием на витамина. Алкохолът и тютюнопушенето намаляват усвояването на витамина.
    • Последици при недостиг:   стомашно-чревни оплаквания, сърдечни заболявания, забавяне на растежа , анемия. Витаминът се използва при бременност, когато трябва да се приема и допълнително, за правилното развитие на плода. При правила консумация, фолиевата киселина намалява с до 70% вероятността за увреждане на бебето. Полезен е за жени склонни към анемия. Използва се при диария, ентерити, забавя загубата на слуха при голяма възраст. Диета, богата на фолиева киселина предпазва организма от рак на панкреаса, маточната шийка, на дебелото черво.

    Витамин В6 - Пиридоксин - при умствени смущения


    • Витамин В6 (пиридоксин, адермин) е водоразтворим. 
    • Ползи:   Той има важно значение за производството на серотони (хормона на щастието), премахва депресия, умора, помага за работата на нервната и имунната система, усвояването на мазнините и белтъците, образуването на червените кръвни клетки в кръвта, поддържа добро състояние на кожата. 
    • Източници:   бирена мая, морска риба, свинско месо, черен дроб, мляко, черен хляб, яйца, краставици, броколи, диня, бобови храни. Витаминът В6 се отделя от тялото 8 часа след прием, затова трябва да се приема редовно.
    • Последствия при недостиг:   кожни болести, анемия, смущения в нервната система, умора, загуба на апетит, безсъние, увреждане на лигавиците. Концентрацията на витамина е повече в мозъка, отколкото другаде, затова и при недостиг се получават умствени смущения. При хипервитаминоза на пиридоксина води голяма чуствителност към слънцето, изтръпване на крайниците и отново увреждане на крайниците.